
Franco Moretti
Professor (em.) für Englische und Vergleichende Literaturwissenschaft
Stanford University
Geboren 1950 in Sondrio, Italien
Studium der Modernen Literaturwissenschaft an der Universität Rom
Arbeitsvorhaben
False Movement
My project next year will consist in completing a collection of essays that will try to cast a retrospective glance at twenty-five years of quantitative literary research. Some of the studies contain original research - on the operationalization of Aby Warburg's Pathosformel, the simulations of dramatic networks, or the lost bestsellers of nineteenth-century Britain - but the main thread is an (often self-critical) reflection on what the quantitative approach has and has not achieved so far. Neither a success story nor a recantation, the collection's working title is "Qualcosa": "something," "etwas." The new approach has reached some interesting results, but most certainly not all that seemed possible at first - and, often, in different fields from those that seemed more likely. Maybe the title will change and become "False movement," in homage to Wim Wenders' great remake of Goethe's "Wilhelm Meister."The final phase of the work, which should cover more or less the entire academic year, will focus on the conceptual issues that have arisen in the course of my empirical research, such as the implicit (and usually wrong) assumptions that guide the visualization of cultural data, the relationship between measurement and hermeneutics, and the disparate explanatory roles of anomalies, norms, and extreme cases. Much of the work addresses the epistemology of the humanities, the social sciences, and the natural sciences - and the possibility (or not) of bringing them together within a single framework. To pursue such a project, I can think of no place that would be better than the Wissenschaftskolleg.
Recommended Reading
Moretti, Franco. Distant Reading. London: Verso, 2013.
-. "The Roads to Rome: Literary Studies, Hermeneutics, Quantification." New Left Review, no. 124 (July-August 2020): 125-136.
-. "Simulating Dramatic Networks: Morphology, History, Literary Study." Journal of World Literature 6, no. 1 (2020): 24-44.
Dienstagskolloquium, 27.04.2021
Eine Leidenschaft für Anomalien: Ausnahmen, Normen, Extremfälle und Carlo Ginzburg
Im letzten September konnte mein Kolloquium zur Sprache der Tragödie aufgrund von Reisebeschränkungen nicht stattfinden. Ich war im Begriff, eben jenen Vortrag jetzt zu halten, doch nachdem ich vor einigen Wochen Ihrem "Three Cultures Forum" zu Ausreißern und Sonderfällen zugehört hatte, entschied ich mich, umzudisponieren und stattdessen einen Vortrag über Anomalien, Normen und Extremfälle zu halten. Ich beginne mit einer kurzen Erörterung der Monografie "Der Käse und die Würmer" von Carlo Ginzburg, einer klassischen Fallstudie einer Anomalie, dann befasse ich mich mit der Rolle von Durchschnittswerten und Extremfällen in der quantitativen Literaturgeschichtsforschung und komme zum Schluss auf Ginzburg zurück, der auf der Aussagekraft von Ausnahmen beharrt.
Wie auch in anderen Vorträgen ähnlicher Art, die ich vor kurzem verfasst habe, schaue ich in meinem Kolloquium auf 25 Jahre quantitativer Literaturforschung zurück und konzentriere mich insbesondere auf die begrifflichen Schwierigkeiten, die aus der empirischen Arbeit erwachsen sind. Dazu gehören auch die impliziten (und oft falschen) Annahmen, die unsere Visualisierung kultureller Daten und die problematische Beziehung zwischen Quantifikation und Interpretation, morphologischer Simulation und historischer Erklärung gesteuert haben. Wie auch in Ihren "Three Cultures"-Diskussionen liegt der entscheidende Punkt in der Möglichkeit - oder Unmöglichkeit -, ein einheitliches epistemologisches Bezugssystem für die Geisteswissenschaften, die Sozialwissenschaften und die Naturwissenschaften zu schaffen. Mit seinem kompromisslosen Widerstand gegen die quantitative Geschichtsschreibung der "Annales" ist Ginzburgs Werk der perfekte Ausgangspunkt, um dieses Problem auf eine radikale Weise zu thematisieren.
Publikationen aus der Fellowbibliothek
Moretti, Franco (London, 2020)
Moretti, Franco (Leiden, 2020)
Simultating dramatic networks : morphology, history, literary study
Moretti, Franco (London, 2019)
Hidden in plain sight : data visualization in the Humanities
Moretti, Franco (New York, 2019)
Far country : scenes from American culture
Moretti, Franco (Torino, 2019)
Un paese lontano : cinque lezioni sulla cultura americana Saggi ; 984
Moretti, Franco (Frankfurt am Main, 2015)
Bankspeak: the language of World Bank Reports, 1946–2012 Stanford Literary Lab: Pamphlets ; 9
Moretti, Franco (Berlin, 2014)
Der Bourgeois : eine Schlüsselfigur der Moderne The bourgeois <dt.>
Moretti, Franco (2013)
Moretti, Franco (London, 2013)
Distant reading Selections::Essays