
Ittai Weinryb, Ph.D.
Associate Professor of History of Art
Bard Graduate Center, New York
Born in 1975 in Jerusalem
Studied History of Art and History at Tel Aviv University and Johns Hopkins University
Arbeitsvorhaben
Art and Frontier: The Black Sea and the Making of European Globalism
A frontier is an imaginary boundary that divides space in two: what belongs to you and what does not. It is the edge of your own human cognition; it creates a theoretical (and sometimes physical) line between the known and the unknown, designating a geographic realm where the rules of conduct and cultural practice differ from the center. Ultimately, a frontier offers ways to question conceptualizations of self and identity through geographic proclamations of alterity – mapping personal, social, and political perspectives onto the visible world. In this project, I center on the European frontier of the Black Sea during the Middle Ages by focusing on art and material culture produced and consumed by missionaries and merchants in Crimea during the fourteenth century. I argue that a close look into how art and material culture worked to produce, define, and profess the actual and conceptual space of the frontier can give rise to a new understanding of the art, habits, and practices of the European centers.Recommended Reading
Weinryb, Ittai. “Hildesheim Avant-Garde: Bronze, Columns, and Colonialism.” Speculum 93, no. 3 (July 2018): 728–782. https://doi.org/10.1086/698705.
–. The Bronze Object in the Middle Ages. Cambridge: Cambridge University Press, 2016.
–, ed. Agents of Faith: Votive Objects in Time and Place. New Haven, CT: Yale University Press / New York: Bard Graduate Center Gallery, 2018.
Kolloquium, 09.05.2023
Goldenes Weiß: Techniken der Kolonisierung am Schwarzen Meer im Mittelalter
In diesem Vortrag konzentriere ich mich auf das Grenzgebiet Europas am Schwarzen Meer während des Mittelalters, indem ich mich mit der Kunst und der materiellen Kultur befasse, die von Kaufleuten auf der Krim im vierzehnten Jahrhundert produziert und genutzt wurde. Ich untersuche genau, wie mithilfe von Kunst und materieller Kultur der tatsächliche und gedachte Grenzraum geschaffen, definiert und behauptet wurde, und lege dar, dass dadurch gleichzeitig ein neues Verständnis von Kunst, von Gewohnheiten und Praktiken in den europäischen Zentren entstehen konnte. Ich zeige, wie die Einbindung von Idealen des Rituellen in der indigenen Kultur dazu beitrug, Italien durch importierte Artefakte zu prägen, und die Art und Weise veränderte, wie europäische Kunst genutzt und begrifflich gefasst wurde. Während Kunsthistorikerinnen importierte Objekte oft als etwas „Exotisches“ betrachten, wenn sie mit der kolonialen Expansion Europas in Verbindung stehen, bieten sie tatsächlich eine Möglichkeit, die europäische Kunstgeschichte durch die Auswahl der einverleibten Objekte neu zu betrachten. Anstatt solche Objekte als Teil unbrauchbarer Sammlungen anthropologischer Relikte zu betrachten, will ich in meinem Vortrag die Erkenntnis vermitteln, dass sie nicht nur das europäische Bewusstsein neu formten, sondern gleichzeitig auch Vorstellungen vom eignen kulturellen Erbe in jenen indigenen Gemeinschaften entstehen ließen, die der Kolonialismus unterworfen hatte.
Publikationen aus der Fellowbibliothek
Weinryb, Ittai (Princeton, 2024)
Weinryb, Ittai (Petersberg, 2023)
Die Hildesheimer Avantgarde : Kunst und Kolonialismus im mittelalterlichen Deutschland
Weinryb, Ittai (Cambridge, 2020)
The bronze object in the Middle Ages
Weinryb, Ittai (Chicago, Ill., 2018)
Hildesheim avant-garde : bronze, columns, and colonialism
Weinryb, Ittai (New York, NY, 2018)
Agents of faith : votive objects in time and place
Weinryb, Ittai (New York City, 2016)
Ex voto : votive giving across cultures Cultural histories of the material world