Clémentine Deliss, Ph.D.
Independent Curator and Anthropologist
Frankfurt/Main, Deutschland
Born in 1960 in London
Studied Social Anthropology at the University of Vienna and at the School of Oriental and African Studies (University of London)
Arbeitsvorhaben
Performative Ghosts: Transforming the Ethnographic Museum into a Future Museum-University
"Ich will ja die Museen zu Universitäten machen, die dann praktisch ein Department für Objekte haben." (Joseph Beuys in Das Museum. Ein Gespräch über seine Auf-gaben, Möglichkeiten, Dimensionen, ed. Joseph Beuys and Frans Haks. 1993.)Based on five years of experience directing and transforming the Weltkulturen Museum in Frankfurt, I would like to prepare a publication that draws together possible models for a "post-ethnographic" museum. Here I argue for a new form of "museum-university" marked by interdisciplinary inquiries led by artists, writers, lawyers, and anthropologists and based on experimental assemblages of historical collections. In Germany today there exist approximately fifteen ethno-graphic museums that control - administratively, legally, and pedagogically - more than five million objects from Africa, Asia, Oceania, and the Americas. Beyond contested proprietary rights, their sheer scale impedes a mass restitution from taking place, be this back to their original source or, more controversially, to new, twenty-first century diasporic homelands. Indeed, where is "home" for these material migrants from the nineteenth century or earlier? How is indigeneity verified today if more and more individuals chart new geopolitical routes forging synthetic alliances that creolize colonial, ethnic, and gender identifications from the past? How does an ethnographic collection with its apparent anachronism become incisive and operational in the twenty-first century? How can new models of appropriation be forged? Why is the circulation of these objects within European institutions so restrictive today? What constitutes a research collection today? With interviews and analyses, the publication aims to push the parameters of museum anthropology beyond the superficial revisionism of world cultures toward interdisciplinary innovation, heterodox knowledge sharing, and experimental production methods.
Recommended Reading
Deliss, Clémentine, ed. El Hadji Sy: Painting, Performance, Politics. Zürich: Diaphanes, 2015.
- Foreign Exchange (or the stories you wouldn't tell a stranger). Zürich: Diaphanes, 2014.
- Object Atlas: Fieldwork in the Museum. Bielefeld: Kerber, 2012.
Kolloquium, 24.11.2015
Occupy Sammlungen!* Zugang, Verbreitung und interdisziplinäre Experimente: Von der Dringlichkeit einer "remediation" ethnografischer Sammlungen (bevor es wirklich zu spät ist)
Ist es möglich, die Rolle eines Museums umzugestalten und ihm einen Bildungsauftrag zu geben, der sich von dem der Universität unterscheidet? Können wir das Konsumgebot des Museums ändern und seine architektonischen, konzeptionellen und ökonomischen Eigenschaften auf eine andere Art und Weise ins Werk setzen? Was ist es, das die Situation des europäischen (sprich: deutschen) ethnografischen Museums heute so besonders und dringlich werden lässt? Welches sind die Hindernisse, die dem Potenzial für eine neue sammlungszentrierte Forschung derzeit im Weg stehen (die Toxizität der Objekte, im Ernst?)? Was ist aus der Vorstellung einer "Forschungssammlung" geworden? Wie kann man einer experimentellen, interdisziplinären Arbeit an diesen Artefakten Priorität einräumen und welche Methoden könnte man dazu anwenden? Was bedeutet es, Feldforschung im Museum zu betreiben? Könnte es eine neue Choreografie des Unbelebten geben, die die Sammlung wieder ins zeitgenössische Leben führt? Wie wird man mit den sich verändernden Rollen und Anforderungen fertig, die dem Aufgabenbereich von Kustod/innen und Kurator/innen auferlegt werden? Warum hat Konservierung immer noch Vorrang gegenüber "remediation"? Sollte sie Vorrang haben? Wessen Welt(en) entscheiden?
(* Legen Sie sich in einem Depot eines Museums flach auf den Boden, am besten als Gruppe; aber auch eine einzelne Person wird eine entsprechende Wirkung haben. Bleiben Sie dort so lange, wie Sie können. Erst dann werden die Polizei und die Presse - hoffentlich - die räumliche und epistemologische Verschlossenheit begreifen, die diese Sammlungen umgibt.)
Publikationen aus der Fellowbibliothek
Deliss, Clémentine (Berlin, 2020)
Deliss, Clémentine (Manchester, 2016)
Remediation, and some problems post-ethnographic museums face
Deliss, Clémentine (Kassel, 2016)
Deliss, Clémentine (2015)
Deliss, Clémentine (Zürich, 2015)
El Hadji Sy : painting, performance, politics
Deliss, Clémentine (2014)
Entre-Poloiste : das ethnographische Museum als Experimentierfeld
Deliss, Clémentine (2014)
Brothers in arms : laboratoire AGIT'art and Tenq in Dakar in the 1990s
Deliss, Clémentine (Zürich, 2014)
Foreign exchange : (or the stories you wouldn't tell a stranger) ; [anlässlich der Ausstellung Ware & Wissen (or the Stories You Wouldn't Tell a Stranger) im Weltkulturen-Museum, Frankfurt am Main] Ware & Wissen
Deliss, Clémentine (Zürich, 2014)
Ware & Wissen : (or the stories you wouldn't tell a stranger) ; [diese Publikation erscheint anlässlich der Ausstellung "Ware & Wissen" im Weltkulturen Museum, Frankfurt am Main] Ware und Wissen
Deliss, Clémentine (Bielefeld , 2013)
Trading style : [with Buki Akib ... ; to accompany the Exhibition Trading Style - Weltmode im Dialog at the Weltkulturen-Museum, Frankfurt am Main from 08.11.2012 - 27.10.2013] Kerber culture