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Permanent Fellow

Franco Moretti , Permanent Fellow

Professor (em.) für Englische und Vergleichende Literaturwissenschaft

Stanford University

Geboren 1950 in Sondrio, Italy
Studium der Vergleichenden Literaturwissenschaft an der Università degli Studi di Roma "La Sapienza"


Arbeitsvorhaben

Conflict and Form

In 2018/2019 I will start a multi-year research project on tragic collision - that is to say, on the kind of conflicts that arise within a homogeneous culture (the same city, state, or family), and that, after having radicalized, can end only with the death of one (or both) of the antagonists. Tragedy is a small-scale model of this complex chain of actions and reactions and is thus ideal to try to achieve a synthetic understanding of these uncanny conflicts - most radically, civil wars - that are one of the salient aspects of human societies.
In this first year, I will focus on the shifting historical relationship between the context and the content of conflict. As the dramatic "scene" modifies from the Greek polis to absolutist courts and modern households, the reasons for strife also change, from the one-sided demands of the state and the family described in the Phenomenology of the Spirit and the Aesthetics, to the irreconcilable extremes (the tyrant Macbeth and the martyr Lear) that sever the figure of the sovereign, all the way to the class oppression that haunts Büchner's "proletarian" Woyzeck and the misery of bourgeois legality denounced by Ibsen's "feminist" Nora.
Concretely, I will concentrate my investigation on two main objects: dramatic networks and rhetorical confrontations. Networks are ideal for visualizing tragic structure as a whole system of alliances, clashes, and different regions: they offer a simple and powerful approach to the "macro" dimension of drama. At the opposite end of the spectrum lies the study of the "micro" strategies that major characters adopt when putting into words the principles they stand for: from the stichomythia so characteristic of Greek plays to Hamlet's puns when talking to the King, Calderon's cosmic monologues, Racine's symmetrical exchanges, Schiller's face-to-face confrontations, Büchner's out-of-control metaphors, or Ibsen's prose. In this respect, the project will also have a methodological ambition - that of achieving a synthesis of traditional literary hermeneutics with the new possibilities opened up by computational criticism.

Recommended Reading

Moretti, Franco. Distant Reading. London: Verso, 2013; especially: "Network Theory, Plot Analysis" (211-240).
- The Bourgeois: Between History and Literature. London: Verso 2013. Canon/Archive, 2017.
- Signs Taken for Wonders London: Verso, 1987 (new edition); especially: "The Great Eclipse: Tragic Form and the Deconsecration of Sovereignty" (42-82) and "The Moment of Truth" (249-261).

Dienstagskolloquium , 28.11.2017

Der letzte glückliche Dichter. Whitman im Spiegel der europäischen Literatur

Um die Mitte des 19. Jahrhunderts erschienen beinahe gleichzeitig (1855 und 1857) zwei Gedichtsammlungen, deren Titel - "Leaves of Grass" und "Les Fleurs du Mal" - sich auf unheimliche Weise ähneln. Mit ihnen begann, was wir zwei Jahrhunderte später immer noch als "moderne Dichtung" bezeichnen. Auch wenn sie sich in ihrer Rolle als Gründungstexte ähnlich sind, verfolgen Whitman und Baudelaire diametral entgegengesetzte Strategien, deren technische Entscheidungen im Zentrum meines Vortrags stehen. Mit Blick auf "Leaves of Grass" will ich versuchen, die Bedeutung von Whitmans langen "Katalogen", isolierten "freien Versen" und elementaren grammatischen Strukturen zu erklären; im Fall der "Fleurs du Mal" möchte ich Baudelaires Nähe zu populären Genres wie dem "tableau" ("Pariser Stadtszenen") und den "faits divers" ("Vermischte Nachrichten") darlegen, die er in seinen Texten zu avantgardistischen Elementen verwandelt. Mit anderen Worten: Form gegen Form; und da Form nie einfach nur Form ist, hoffe ich zu zeigen, wie diese dichterischen Kunstgriffe auch als Linsen funktionieren, durch die entscheidende Aspekte der modernen Gesellschaft sichtbar werden.

Form gegen Form. Als ich Student war, bestand Literaturgeschichte aus Texten, die in einer langen kontinuierlichen Reihe aufeinander folgten; in dem Buch, an dem ich arbeite und aus dem ich für meinen Vortrag geschöpft habe, konkurrieren die Texte um die Aufmerksamkeit der Leser in einem weltliterarischen Raum. Hier stehen die Werke der amerikanischen und europäischen Literatur anscheinend ständig im Widerspruch zueinander: Whitman und Baudelaire, Hemingway und Joyce, der Western und der Film noir, "Tod eines Handlungsreisenden" und Brecht.- Das Meisterwerk der marxistischen Formanalyse - Adornos "Philosophie der neuen Musik" mit seinen beiden großen Abschnitten "Schönberg und der Fortschritt" und "Strawinsky und die Restauration" - ist wahrscheinlich die Anregung dafür gewesen, dass ich diese Struktur wieder aufgegriffen habe, obwohl das, wofür ich mich am meisten interessiere, nicht die Dialektik von Fortschritt und Restauration, sondern eine Archäologie der amerikanischen Kulturhegemonie ist. Dieser Vortrag ist ein Schritt in diese Richtung.


Publikationen aus der Fellowbibliothek

Moretti, Franco ( Berlin, 2014)
Der Bourgeois : eine Schlüsselfigur der Moderne The bourgeois <dt.>

Moretti, Franco ( 2013)
On Victurianism : fog New left review : NLR

Moretti, Franco ( London, 2013)
Distant reading

Moretti, Franco ( London [u.a.], 2013)
The bourgeois : between history and literature

Moretti, Franco ( Frankfurt am Main, 2009)
Kurven, Karten, Stammbäume : abstrakte Modelle für die Literaturgeschichte La letteratura vista da lontano <dt.>

Moretti, Franco ( London, 2007)
Graphs, maps, trees : abstract models for literary history

Moretti, Franco ( 2003)
More conjectures

Moretti, Franco ( 2002)
Il romanzo ; 3 ; Storia e geografia Il romanzo ; 3.

Moretti, Franco ( 2002)
Il romanzo ; 2 ; Le forme Il romanzo ; 2.

Moretti, Franco ( 2001)
Il romanzo ; 1 ; La cultura del romanzo Il romanzo ; 1.


Vortrag24.05.2017

Day and Night. On the Counterpoint of Western and Film Noir

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