© American Academy Berlin

2018/2019

Beatriz Colomina, Ph.D.

Professor of Architecture

Princeton University

Born in 1952 in Madrid
Studied Architecture and Architecture History and Theory at the Escuela Técnica Superior de Arquitectura, Universitat Politècnica de Catalunya


Arbeitsvorhaben

The Illness of Modern Architecture

Architecture and medicine have always been tightly interlinked. If classical theories of the Greek polis followed theories of the four humors, contemporary ideas of health organize design theories today. Architectural discourse weaves through theories of the body and brain, constructing the architect as a kind of doctor and the client as patient.
Vitruvius launched Western architectural theory in the first century BC by insisting that all architects needed to study medicine: "Healthfulness being their chief object." Just as Renaissance schools of medicine used casts of body parts, design schools used cast fragments of historical buildings for teaching, and anatomical dissection was a central part of the training.
As medical representations changed, so did architectural representations. In the twentieth century, the widespread use of X-rays made a new way of thinking about architecture possible. Modern buildings even started to look like medical images, with transparent glass walls revealing the inner secrets of the building. Indeed, modern architecture cannot be understood apart from tuberculosis. The symptoms, if not the principles, of modern architecture seem to have been taken straight out of a medical text on the disease.
Every age has its signature afflictions and each affliction has its architecture. The age of bacterial diseases gave birth to modern architecture, to white buildings detached from the "humid ground where disease breeds", as Le Corbusier put it. The discovery of antibiotics put an end to that age. In the postwar years, attention shifted to psychological problems. The architect was not seen just as a doctor but also as a psychoanalyst, the house not just as a medical device for the prevention of disease, but also as providing psychological comfort, "mental health".
The twenty-first century is the age of neurological disorders: depression, ADHD, borderline personality disorders, burnout syndrome, and allergies - the "environmentally hypersensitive" unable to live in the modern world. What is the architecture of these afflictions? What does it mean for design?

Recommended Reading

Colomina, Beatriz. Privacy and Publicity: Modern Architecture as Mass Media. Cambridge, Mass.: MIT Press, 1994.
-. Domesticity at War. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2007.
Colomina, Beatriz and Mark Wigley. Are We Human? Notes on an Archeology of Design. Zurich: Lars Müller, 2016.

Dienstagskolloquium , 14.05.2019

Röntgenarchitektur

In den meisten Kulturen ist die Verbindung zwischen Architektur und Krankheit so alt wie die Architekturtheorie selbst. Das einflussreichste Beispiel im Westen: Im ersten Jahrhundert v. Chr. gründete Vitruv seine Architekturtheorie auf der griechischen Vier-Säfte-Lehre und bestand auf der Notwendigkeit eines Medizinstudiums für alle Architekten, denn "Gesundheit ist ihr Hauptgegenstand". An der ersten Kunstschule der Renaissance, der Accademia delle Arti del Disegno, die 1563 von Giorgio Vasari in Florenz gegründet wurde, verlangte man von allen Studenten, an anatomischen Sektionen im nahegelegenen Krankenhaus Santa Maria Nuova teilzunehmen und tagelang Leichen zu zeichnen, während diese verwesten; einige Studenten wurden dabei krank. Während Ärzte das geheimnisvolle Innere des Körpers untersuchten, indem sie hineinschnitten und ihn sezierten, versuchten Architekten, das Innere von Gebäuden anhand der Anfertigung von Schnittzeichnungen zu verstehen. Mit der Veränderung der medizinischen Darstellungen veränderten sich auch die Architekturdarstellungen. Im 20. Jahrhundert ermöglichte der weitverbreitete Gebrauch von Röntgenbildern eine neue Art des Nachdenkens über Architektur. Die modernen Gebäude fingen sogar an, wie medizinische Bilder auszusehen - durchsichtige Glaswände gaben die Geheimnisse im Inneren der Struktur preis. Tatsächlich kann man die Architektur des frühen 20. Jahrhunderts nicht gänzlich verstehen, begreift man ihr Verhältnis zur Krankheit und insbesondere zur Tuberkulose nicht, einer Krankheit, für die sich das Röntgen als Diagnose- und Beobachtungsverfahren zufällig gut eignet. Die Symptome, wenn nicht sogar die Prinzipien der modernen Architektur scheinen unmittelbar einem medizinischen Text über diese Krankheit zu entstammen.

In meinem Vortrag geht es um die enge Beziehung zwischen moderner Architektur und Tuberkulose - als Teil einer längeren Untersuchung zu dem Psychopathologien der Architektur im 20. Jahrhundert.


Publikationen aus der Fellowbibliothek

Colomina, Beatriz ( 2019)
Designing life

Colomina, Beatriz ( Zürich, 2019)
X-ray architecture

Colomina, Beatriz ( London, 2019)
Bauhaus imaginista : a school in the world

Colomina, Beatriz ( Zürich, 2016)
Are we human? : notes on an archeology of design

Colomina, Beatriz ( 2015)
X-screens : Röntgen architecture

Colomina, Beatriz ( 2015)
X-ray architecture : the tuberculosis effect

Colomina, Beatriz ( Berlin, 2014)
Manifesto architecture : the ghost of Mies Critical spatial practice ; 3

Colomina, Beatriz ( Barcelona [u.a.], 2010)
Clip stamp fold : the radical architecture of little magazines 196X to 197X A-Z: a mosaic image of over 1200 covers scanned during the research for clip-stamp-fold

Colomina, Beatriz ( Barcelona, 2006)
Domesticity at war

Colomina, Beatriz ( Madrid, 2006)
Doble exposición : arquitectura a través del arte Arte contemporaneo ; 17


Diskussion16.03.2019

How to Politicize Art, Technology and Popular Culture

mehr


Dienstagskolloquium14.05.2019

X-Ray Architecture

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Lesung23.05.2019

X-Ray Architecture

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Diskurs29.05.2019

Ciao Bauhaus!

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Vortrag12.06.2019

X-Ray Architecture

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Performance20.06.2019

Ein rettendes Requiem von Schorsch Kamerun

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